Publikacje

ARGININA, JEJ WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE

Większość trenujących osób nawet nie ma pojęcia jak poprawnie jeść, poprawnie zażywać suplementy czy poprawnie zadbać o prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego. Dzisiejszym tematem rozmyślań z cyklu- żyjmy lepiej za pomocą chemii, będzie powszechnie znany pomper – arginina. Niestety to tylko biały, łatwo dostępny, tani proszek jeszcze nie wpisany przez sanepid na listę dopalaczy, którego nie musimy nigdzie wbijać, chociaż można polemizować, że wchłanianie przez śluzówkę w czopkach, jak ktoś woli lub lubi, jak najbardziej zda egzamin.
 
Arginina jest jednym z ciekawszych suplementów powszechnie dostępnych i tanich. Dobrze znany w fitnesie jako prekursor NO, którego zalety można wymieniać w nieskończoność, i które wszyscy powinni znać, poczynając na rozszerzaniu naczyń krwionośnych - przez co ulepszamy funkcjonowanie nerek, zmniejszanie LDL, zwiększanie produkcji spermy, po wspomaganie nabłonka żołądka w celu zabezpieczenia się (może zmniejszyć kwas żołądkowy), jak i regenerację po wrzodach. Jako, że zostaje konwertowana do ornityny, która potem jest konwertowana do proliny, to  wszyscy powinniśmy wiedzieć, że prolina jest prekursorem KOLAGENU! Również przyspiesza gojenie ran i urazów tkanki miękkiej. Jest tak samo ważna, jak sam tlenek azotu, który aktywuje nasz system immunologiczny, inhibituje stany zapalne i przyspiesza dostęp krwi do tkanek, które potrzebują naprawy.
 
Mniej znaną zaletą argininy jest to, że stymuluje produkcje glutaminianu w mózgu. Prace przeprowadzone przez profesora Mohamed’a Gad’a w Egipcie to potwierdzają (tutaj).
Przy dawkowaniu 5gr argininy dziennie na noc u swoich pacjentów w wieku między 41-75lat zauważyl następujące plusy, a mianowicie:
 
+ ZDOLNOŚCI UMYSŁOWE
  • Lepsza koncentracja.
  • Lepszy dostęp do zapamiętywanych rzeczy.
  • Opoźnione zmęczenie psychiczne.
  • Redukcja poziomu lęków.
  • Głębszy sen.
  • Poprawę samopoczucia.
+ ZDOLNOŚCI FIZYCZNE
  • Większa wydolność mięśniowa.
  • Opóźnienie zmęczenia mięśniowego.
  • Lepsza sprawność seksualna.

Osoby, które brały udział w eksperymencie wykazywały poprawę następujących rzeczy:

- Poprawa ciśnienia spoczynkowego.
- Większa energia po przebudzeniu.
- Jasność umysłu.
- Wytrzymałość i odporność na stany lękowe i stres.
- Zwiększyła się ilość wydalanego moczu.
- Polepszyła się jakość i twardość włosów i paznokci.
- Polepszyła się jakość skóry.
- Zwiększyła się frekwencja świadomych snów.
- Poprawa krążenia do kończyn.
- Poprawa w funkcjonowaniu układu trawiennego.
- Zmniejszenie zapaleń nerwowych.
- Poprawa metabolizmu glukozy.
- Poprawa w kompozycji ciała.
 
Po zakończeniu badań każdy z biorących udział, nie chciał zaprzestać suplementacji argininą.

Autor

Dominik Mich
Dominik MichSpecjalista

INNE ARTYKUŁY AUTORA

JAK SOBIE RADZIĆ Z TRĄDZIKIEM

Wielu ludzi podczas dojrzewania, na cyklach sterydowych lub podczas PCT boryka się z tłustą skórą, a..

DHEA A PROCES STARZENIA

W tym artykule zajmiemy się hormezą, ale zdecydowanie temat będzie dedykoway dla płci pięknej...

SELEGILINA I JEJ ZASTOSOWANIE

Ostatnimi czasy interesują mnie leki czy to już dobrze znane, czy te mniej, którymi można opóźnić pr..

ZOBACZ TAKŻE

ROZGRZEWKA PRZED TRENINGIEM W TEORII

Niektórzy wykonują ją z przyzwyczajenia, inni, bo tak im kazano. Większość ćwiczących łączy wspólna ..

PIECZYWO PEŁNOZIARNISTE A PIECZYWO BIAŁE

W swojej pracy jako trener, jak i w pracy nad samym sobą, jako zawodnik spotykam różnych ludzi. Ludz..

WSPÓŁCZESNA DEFINICJA DOPINGU

Etymologia słowa doping nie została ostatecznie wyjaśniona. Badacze wskazują na dwie możliwości. Wed..

JAK SKUTECZNIE POPRAWIĆ CHWYT

Wiele ćwiczących osób ma problem ze słabym chwytem. Mała masa mięśniowa bądź krótkie palce i drobne ..

POMOCNICZE ĆWICZENIA Z TRÓJBOJU

Popularne kulturystyczne plany treningowe zakładają trenowanie poszczególnych grup mięśniowych w róż..